NTP-TEHETSEG-24-0153
Az ötödik elem - komplex tehetséggondozó program
"Tehetségközelben" – komplex tehetséggondozó programok támogatása
Megvalósítás időszaka: 2024. október - 2025. június

Több intézményből bevont felsős tehetségek és tehetségígéretek, kettős tehetségek számára természettudományos műveltség eléréséhez tantárgyi koncentráció, integráció létrehozása, az egyenlő hozzáférés biztosítása pályázatunk célja. Tanórákon az elaprózott és mélyreható tudáselemeket egymás mellett haladva tanulják a gyerekek, célunk a készségek, képességek fejlesztése, ismeretek közvetítése mellett a személyiségfejlesztés, világszemlélet formálása, természettudományos nevelés. Az agrártudományt, műszaki ismereteket, informatikát, martematikai, logikai területek összefügéseinek felismertetése, az érdeklődés felkeltése valamely tudományterület iránt a továbbtanulás szempontjából is fontos. Iskolánk öko- és állatbarát iskola, foglalkozik tanórákon kívül is a természettel és megóvásával. Ahogy a fotoszintézisben a növényeknek az elemeken kívül szükségük van, a napfény energiájára új anyag létrehozásához úgy alakítunk ki tanulóinkban komplex programunk segítségével új, környezettudatos szemléletet.
Pályázatunkban közreműködő pedagógusok:
- Balog Ágnes
- Posta Péter
- Faragóné Szemán Kitti Orsolya
- Csikász Judit Cecília
- Dr. Kozupné Tóth Bianka
A program összefoglalása:
A programba három lépcsős tehetségazonosítás során 24 fő tanuló került be. A tanulók 60 órás, egész tanévet átívelő készség- és képességfejlesztést is tartalmazó, természet- és agrártudományt, valamint informatikai területet is érintő műhelymunkán vettek részt. A különböző foglalkozásokon kívül a szakmai és a közösséget erősítő, szabadidős programok (poroszlói Tisza-tavi Ökocentrum, Szilvásvárad-kalandpark és kisvasút, Digitális Erőmű - lézerharc és szabadulószoba) is lehetőséget biztosítottak a tanulóknak arra, hogy tehetségüket jobban kibontakozhassák, illetve emellett személyes kapcsolatok is erősödtek, kialakult a megfelelő csoportkohézió.
A program során kiemelt figyelmet kapott a mentorálás is. Faragó Panni - középiskolai diák, volt tanulónk - folyamatosan jelen volt. Összességében a mentorálási tevékenységek elősegítették a tanulók személyiségének fejlődését, növelték önbizalmukat, erősítették önállóságukat és felelősség vállalásukat. A személyre szabott támogatás hozzájárult ahhoz, hogy minden résztvevő megtalálja saját helyét a közösségben, és tehetségét a lehető legteljesebb mértékben bontakoztassa ki.
A pályázat során lehetőségünk volt fontos, a műhelymunkákat segítő eszközök beszerzésére is: Nyomás - folyadékok - úszás készlet; 2 db projektor.
A program kiemelt célja volt a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók bevonása, akik számára a foglalkozások esélyteremtést biztosítottak. A szociális különbségeket közös tevékenységekkel, kooperatív tanulási helyzetekkel sikerült minimalizálni, javítani. A tanulók számára motiváló erőt jelentett, hogy kreatív, élményalapú tanulási formákban vehettek részt, mint a terepasztal közös megalkotása, robotika, digitális eszközhasználat, valamint a tanulmányi és közösségi programok.
Összességében a projekt hozzájárult a tanulók komplex személyiségfejlődéséhez, tudományos érdeklődésük kibontakoztatásához, valamint ahhoz, hogy a hátrányos helyzetű tanulók is azonos eséllyel vehessenek részt a tehetséggondozás folyamatában.
Az alábbi linken megtekinthető a projektzáró rendezvényünk összefoglalója az Ózd Városi Televízió közreműködésének köszönhetően:
Ózd város holnapján lévő cikk a pályázatról:
https://www.ozd.hu/2025/03/21/otodik-elem-cimmel-nyert-palyazatot-a-vasvar-uti-altalanos-iskola/
ÓMÉK - Televíziós megjelenések:
Közösségi facebook csoportban megjelenő bejegyzések a pályázatról:
https://www.facebook.com/groups/452117518159053/permalink/8999802296723823/
Megvalósult programok képekben: